Dagsplan - 7 mdr.

12. oktober 2008

Alder:
7 mdr.

Dagsplan - 7 mdr.

Hej Helen.

Jeg har længe kigget med fra sidelinen, det har været til stor hjælp.

Jeg fødte en søn for lidt over 7 måneder siden, (3550g 52cm) alt gik godt. Da børnelængen undersøgte ham inden vi skulle hjem hørte hun en mislyd, og blev sendt til OUH for at få ham undersøgt nærmere, de fandt så en hjertefejl og han skulle opr. når han blev ca 6 måneder.

Tiden op til opr. gik godt, men som mor til et hjertebarn er man lidt nervøs for om han spiste nok, men han tog fint på, var dog ikke den største baby, men bestemt heller ikke tynd. Jeg havde besluttet mig til at amme ham til han var 5 uger, for det var ikke noget jeg var så glad for, men det blev til knap 6 måneder, for det var jo det bedste for ham, når han nu skulle igennem en stor opr.

Jeg stoppede med at amme ham, da han var opr og kom op på intensiv, det var dog lidt hårdt, da jeg ikke på den måde kunne trøste ham, men det gik dog fint uden. Vi kom hjem efter en uge, da vi havde været hjemme i en uge blev vi indlagt igen da der var gået infektion i såret, men kom hjem efter en lille uge og siden har der ikke været noget.

Vi kom først igang med ske mad da han var 6 måneder, og han spiste godt fra første dag. Mens han spiste godt af flaske, men det gik pludselig ned af og han spiste kun mellem 500-650 ml om dagen og sine 3 ske måltider, dog for det meste 650ml, da jeg ligesom havde vænnet mig til at han ikke spiste mere, så gik det ned med mælkeindtaget igen. Og nu spiser han 500ml om dagen og sine 3 ske måltider. Det mælk som er i hans ske måltider er ikke medregnet i de 500ml.(heller ikke i de 650ml)

Han får rismels grød til morgenmad lavet af mme, hvor jeg også kommer smør og frugt grød i (spiser 1/2dl). Til frokost får han bondebrød (halv skive). Aften får han mos lavet på mme og smør (1 1/2dl).

Så dagen kommer til at se sådan ud.

5-6 Flaske og sover videre.

730 Vågner

800 Får Morgenmad

10 Flaske og formiddagslur

11-1130 Vågner

12 Tilbudt flaske men spiser ikke særlig meget eller igenting.

13 ...

Annonce

... Forkost

1430-1500 Flaske og eftermiddagslur

16-1630 Vågner.

1700 Tilbund flaske men spiser ikke særlig meget eller ingenting.

1800 Aftensmad

1930 Flaske også godnat.

1-2 Får flaske.

Da han spiste de 650ml om dagen spiste han 100ml kl 5-6 tiden og 1-2tiden, men dog ikke rigtig noget morgenmad, kun et par skefulde. Nu hvor han er gået ned til at spise 500ml spiser han 1/2dl morgenmad. Nu spiser han på de 2 flasker om natten i alt 160-180ml.

Idag har jeg prøvet at lade være med at give ham flaske kl 12 og ventet med at give ham den kl 1430-15, og det viste sig at han spiste meget mere på en gang, end to små måltider.

Har tænkt på at skære flaske kl 17 væk også eller hva synes du??

Hvad synes du jeg skal gøre om natten, med de to flaske, skal jeg forsætte med at give ham dem eller??

Vi har prøvet at give ham flaske kl 23 når vi går i seng, men han vil ikke spise noget af den, højst 30ml. Så synes ikke rigtig at det er en mulighed og han vågner også alligevel kl 1-2 tiden.
Når han vågner om natten er det ikke særlig lang tid af gangen, han falder i søvn med det samme når han er færdig med at spise.

Nu hvor han ikke spiser/drikker særlig meget mælk i løbet af dagen er jeg nervøs for hvis jeg skal give ham mellemmåtider at det så går ud over hans mælkeindtag. Så hvad skal jeg gøre??

Han kan ikke lide A-38 eller tykmælk, så mælkeindtaget kan ikke komme den vej ind eller er der andre muligheder??
Så har du nogle forslag til mellemmåltider??
Og hvornår på dagen skal jeg give ham dem??

Han får vand af kop til sine måltider, han gider ikke mme varm eller kold i kop og heller ikke sødmælk.

Han trives eller godt trods det han har været igennem, og han er ikke sat tilbage i sin udvikling. Han har fået to tænder, sidder, ruller og ellers en glad dreng.
Han får lidt laktulose, men det er vi ved at trappe ud af mens jeg giver ham sveskemos.

Han vejede d. 2 okt. 8150g 71cm. Og bliver 8 måneder d. 27 okt.

Håber at du kan hjælpe og på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Nat.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine